De siste årene har vi sett en voldsom oppblomstring av næringslivets engasjement for TV-aksjonen. I år samlet hele næringslivet i Follo seg på Quality Hotel Mastemyr for ringedugnad.
Det er en tydelig tendens til at næringslivet i større grad enn noen gang stiller opp for TV-aksjonen. Mange bedriftene blir stadig mer bevisst på at formålet er relevant for deres egen kjernevirksomhet, og tematikken for årets TV-aksjon vil for mange bedrifter være mer relevant enn noen gang.
Styreleder Jarle Ørnebo i Oppegård Næringsforum er fornøyd med arrangementet og at det blir en slags konkurransene mellom ulike kommuner i Follo.
Politiske partier uteble
Politske partiene fra Oppegård uteble fra årets aksjon. – Det er høyst kritikkverdig at politiske representanter ikke var tilstede, sier Jarle Ørnebo. – Det er tydelig at valgkampen er over og at de nyvalgte representantene fant Regnskogfondet lite interessant. Derimot er vi veldig stolt over at en svært hektisk ny ordfører Thomas Sjøvold tok seg tid til å ringe bedrifter og som gladelig bidro til TV Aksjonen, legger Ørnebo til.
Hoveddrivkraft for den globale avskogingen er jordbruksformål, hovedsakelig kjøtt, palmeolje, papir og soya. Disse råvarene er sentrale i produksjonen til en rekke globale selskaper, og avskogingen er en del av svært mange produkter vi bruker hver dag– som sjokolade, såpe, drivstoff, skrivebøker, møbler, og mye mer.
Internasjonalt er det blitt lagt merke til at norske investormiljøer, med basis i økonomiske analyser, ved flere anledninger har valgt å trekke seg ut av internasjonale selskaper som kan assosieres med avskoging.
Merk! Det er ikke for sent å komme med bidrag!.