Formannskapet vedtok i dag en høringsuttalelse til Jernbaneverkets utredning om ny stasjonslokalisering i Kolbotn.
Formannskapets vedtak 12. mars 2014:
1. Oppegård kommune er fornøyd med at Jernbaneverket har foretatt en utredning etter Samferdselsdepartementets KVU-metodikk og en egen byutviklingsanalyse som viser fire konsepter for lokalisering og utforming av ny Kolbotn stasjon.
2. Kommunen ønsker en trygg kvalitetsstasjon i eller i umiddelbar nærhet til dagens sentrum og som gir et godt utgangspunkt for videre utvikling av Kolbotns rolle i hovedstadsområdet. Stasjonen må være en tilgjengelig og naturlig del av tettstedet og jernbanesporenes barrierevirkning må reduseres.
3. Jernbaneverkets beskrivelse og anbefaling av konsept 1, oppgradering av dagens stasjon, er interessant, men flere forhold må utredes før Oppegård kommune kan ta endelig stilling til konseptet. Dette gjelder:
– Konkrete og gjennomførbare løsninger for tilgjengelighet til perronger og
knutepunktfunksjoner som buss, taxi, sykkelparkering og av/påstigningsforhold
– Konkret og gjennomførbar løsning for brede og lyse underganger
– Arealbruk og løsning for knutepunktfunksjonene og veisystemet med konsekvenser for
eksisterende bebyggelse
– Konsept 1 er ikke forenlig med planene om økt gods på Østfoldbanen så godstrafikken må finne en alternativ løsning
4. Når konseptvalget er avklart, forventer kommunen at Jernbaneverket viderefører planlegging av ny Kolbotn stasjon, slik at prosjektet kan bli prioritert i Nasjonal Transportplan 2018-2027 og bygges kort tid etter at Follobanen er tatt i bruk.
5. Kolbotn skal styrkes som kollektivknutepunkt, og konseptvalget må ikke begrense videre boligfortetting og etablering av sentrumsfunksjoner. Oppegård kommune vil prioritere planlegging av Kolbotn stasjon som en sentral del av byutviklingen i Kolbotn sentrum.
Det forutsettes et godt samspill mellom Jernbaneverket, ROM eiendom, Oppegård kommune og andre relevante aktører.
6. En raskt voksende befolkning må ha et togtilbud som er stabilt og med hyppige avganger. Når Follobanen kommer i drift, forventer Oppegård kommune at Østfoldbanen mellom Ski og Oslo S får minimum15-minutters grunnrute med mer hyppige avganger i rushtiden.
7. Jernbaneverket bes arbeide for at tog til/fra Moss og/eller Mysen kan stoppe på Kolbotn stasjon i rushtiden i tillegg til lokaltog. Det vil styrke næringsutviklingen i regionen, utvide arbeidsmarkedet og bidra til at flere bruker toget til arbeidsreiser.
8. Kommunen forventer at Jernbaneverket arbeider for å oppnå målsettingen om mer gods på bane uten at det gir begrensinger i persontrafikken på Østfoldbanen og uten at boområdene forringes med støy eller skjermingsløsninger.
9. Kommunen viser til pågående utredninger om godstransport i Osloområdet med avklaring av Follobanen og Østfoldbanens rolle og nytt jernbanespor til Alnabru. Oppegård forventer å bli tatt med på råd som en viktig høringspart i dette arbeidet.
10. Når konsept 1 er tilstrekkelig utredet, vil kommunen ta endelig stilling til konseptvalget.
11. Frem til Kolbotn stasjon skal ferdigstilles, må tilgjengeligheten til plattform 2 forbedres.
Her kan du lese om Jernbaneverkets utredning. Her er dokumenter fra behandling av saken i dag.